Biokaasuautolla sienimetsään

13.11.2016

Kaupallinen yhteistyö: Gasum

Moni kaverini on tässä muutaman viikon sisällä saanut kuulla biokaasuautoilusta ja polttoaineiden eroista – halusi tai ei – sen verran innoissani olen opiskellut aihetta, joka on todellakin tuntunut täysin vieraalta tähän asti.

Meillä on auto, ja sen käyttö aiheuttaa jatkuvasti arjessa huonoa omaatuntoa. Biokaasuun tutustuminen on ollut erittäin avartava kokemus, ja tämän blogiyhteistyön myötä sain tutustua kaasuauton käyttöön. Koko hommassa yllätti ensinnäkin helppous, edullisuus ja biokaasun kotimaisuus. Vaikka autoilu ja autot ei kiinnostaisi juurikaan (kuten ei minuakaan), kannattaa ihmeessä lukea tämä postaus, jos auto on kuitenkin osa arkiliikkumista ja ympäristövalinnat kiinnostavat.

Opittuja asioita:

Kaasuautossa on kaksi tankkia – toinen bensalle, toinen kaasulle. Kun kaasutankki tyhjeni, auto otti bensiinin automaattisesti käyttöön siitä noin vaan kesken ajon huomaamattomasti. Autolla voi ajaa myös alueilla, joilla ei olisikaan vielä tankkausasemaa.

Kaasuautolla voi ajaa yhtämittaisesti 1300 km!

Suomessa on yhteensä 25 kaasutankkausasemaa, ja niitä on suunnitteilla 35 kpl lisää seuraavan 10 vuoden aikana.

Gasumin biokaasu tuotetaan Suomessa kotien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä. Biokaasu on siis uusiutuva energianlähde.

Biokaasun hiilidioksidipäästöt polttoaineena ovat pienemmät kuin bensan.

Biokaasuautot ovat lähes saman hintaisia kuin tavalliset autot (tästä olin todella yllättynyt). Käyttämämme Golf Variantin kaasumoottoriversio maksoi n. 32.000 euroa, kun sama auto pelkällä bensiinimoottorilla maksoi n. 30.000 euroa.

Tankkaaminen oli myös todella helppoa. Tankkausasemat eivät ole meikäläisen lempipaikkoja, ja vältän niitä viimeiseen asti. Kaasun tankkauspisteistä tein sellaisen huomion, että ne ovat todella siistejä, eivätkä ne haise bensalle! Tai yhtään millekään.

gasum_biokaasutankkaus gasum_kaasuhinnat gasum_kaasutankkaus

Me tehtiin ihana road trippi Keski-Suomeen mökkeilemään, ja samalla tuli tutuksi useampikin tankkausasema matkan varrella. Yllätti muuten, että biokaasu on todella edullista. Maakaasun vertailuhinta bensiiniin on tällä hetkellä 0,667 €/litra, ja biokaasun 0,928 €/litra. Me tankkasimme ensimmäisellä kerralla vahingossa maakaasua, mutta ehdottomasti käytämme biokaasua sitten kun meille tulee kaasuauto (en näe yhtään syytä miksemme hankkisi sellaista seuraavaksi).

Kannattaa ehdottomasti kysellä autokaupoista kaasuautoja, ja niitä onkin kuulemma tulossa nyt enemmän ja enemmän markkinoille eri autonvalmistajilta.

Tuli oikeasti opiskeltua tässä samalla muun muassa raakaöljyn jalostamisesta lentopolttoaineeksi ja bensiiniksi, koska ympäristöasiat kiinnostavat. Fakta on kuitenkin, että vaikka biokaasun käyttö autoilussa saastuttaa vähemmän, se ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että bensiiniä jalostetaan lentopolttoaineen ”sivutuotteena”, jota syntyy peräti 95% raakaöljystä. Eli ainoastaan lentämistä vähentämällä vähennetään samalla myös bensiinin tuotantoa. Tällä hetkellähän lentomatkailun määrä nousee jopa 3 % vuodessa.

gasum_kettukarkki_mokki gasum_kettukarkki_perakontti gasum_kettukarkki_sienikorit gasum_kettukarkki_silta gasum_kettukarkki_suppilovahverotgasum_kettukarkki_puro
Syksyn haaveena oli päästä vielä juuri ennen ensilumia suppilovahverometsään, ja ai että millaisille apajille me päädyttiinkään! Saatiin ainekset vaikka kuinka moneen ruokaan, ja vielä kaupan päälle mahtavat luontoelämykset.
 …
Yhteistyössä: Gasum

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply