Risuja yrityksille & rakentavia ehdotuksia

27.09.2017

Nyt alkaa olla tämän kamelin selkä katki.

Me ollaan remontoitu tätä kotia nyt toukokuusta asti, ja lähes jokaisella tavarantoimittajalla on ollut myöhästymisiä ja puutteita toimituksissa. Myöhästyminen aiheuttaa työmaalla – eli ihan oikean perheen ihan oikeassa kodissa – aina seuraavan työvaiheen siirtoa, mikä hankaloittaa todella paljon työmaan etenemisen suunnittelua ja vie arvokasta aikaa. Ja meillä ei todellakaan ole aikaa juuri mihinkään.

Tässä tapauksessa myös kuluu myös turhaan rahaa. Esimerkiksi jos olen sopinut että olen esimerkiksi sähkömiestä varten paikalla tiettynä aikana, olen monesti joutunut palkkaamaan liikeeseeni ihmisen töihin, että pystyn olemaan sieltä itse pois kesken päivää.

Miksei näissä asioissa voi olla huolellisempi? Ja miksei asiakkaalle korvata asianmukaisesti sekä pettymystä että menetettyä aikaa ja rahaa? Muutama firma on osannut hienosti paikata pienet puutokset, ja ollaan selvitty alkusäikähdyksellä, mutta joskus vaan pelkkä pahoittelu ei riitä. Kun kyse on tuhansien eurojen kuormista tai tuotteista, korvauksenkin täytyy olla asianmukainen. Näissä tilanteissa täytyisi olla yrityksella valmis toimintasuunnitelma. Voin tästä ihan ilmaiseksi ehdottaa muutamaa tapaa. Lisäalennus toimii aina. Ja esimerkiksi asiakkaalle ravintolalahjakortti, tai vaikkapa kotiovelle kuljetettu samppanjapullo. Tai molemmat.

Asiakaspalvelu. Asiakaspalvelu. Asiakaspalvelu.

Jos myöhästyminen ei johdu firmasta, vaan alihankkijasta, pitäisi kahden firman välillä olla sopimus myös myöhästymisistä aiheutuvista sanktioista. Esimerkiksi keittiöfirmat ja laattafirmat käyttävät useaa alihankkijaa, ja joiden osien myöhästelyistä loppupeleissä kärsii maksaja eli asiakas. Työmaan aikatauluongelmien lisäksi näistä aiheutuu yksinkertaisesti aina pahaa mieltä, ja eikä vaan tilaajalle vaan jopa koko perheelle. Remontteja tehdään asunnoissa, jotka ovat ihan oikeiden ihmisten koteja. Ja jos esimerkiksi pyykkikoneen asennus myöhästyy firmasta johtuen vaikkapa viikolla, se tarkoittaa sitä että likapyykin kanssa ollaan ihan oikeasti pulassa. Naapurissa pyykin kanssa juokseminen vie aikaa, joka on pois sitten vaikka lasten kanssa olemisesta tai läksyjen kanssa auttamisesta. Ja aiheuttaa kireyttä, kun koko ajan on kiire pelkkien arkiaskareiden hoitamisten kanssa. Kokemusta on.

Tässä listaa joistakin meidän vastoinkäymisestä. Ei naurata, todellakaan. Itkettää enemmänkin:

    • Sähkömies nro 1 aloitti, mutta sen jälkeen hävisi ilmoittamatta meille mitään. Viikkojen viivästys sähkötoihin. Laskun muisti lähettää.
    • Sähkömies nro 2 aloitti, mutta sen jälkeen hävisi ilmoittamatta meille mitään. Viikkojen viivästys sähkötöihin.
    • Lasiliukuovi kylpyhuoneeseen, odotusaikaa takana 4-5 viikkoa, tänään tilaus meni oikealle ihmiselle ja odotamme vielä 5 viikkoa mittatilausovea.
    • Kodinhoitohuoneen kaapistot ajallaan, mutta osia tuli jälkitoimituksina (tosin tästä hienosti meitä infottiin jo ajoissa).
    • Kylpyhuoneen laatat saapuivat myöhässä ja osa määrästä puuttui, ja niitä toimitettiin lisää kahdessa erässä. Portugalista.
    • Posliiniset pistorasiat on tilattu elokuun alkupuolella. Pari viikkoa sitten kuorma tuli, mutta osa rikki ja rikkoutuneiden tilalle laitettiin uudet tilaukseen. Saksasta. Tänään noudin kaikki kerralla keskustasta, mutta kassista puuttui muutama pistorasia kuitenkin. Odotan puuttuvia jo toiseen otteeseen, sähkömies nro 3 tietysti oli varattuna jo.
      Erillisestä kivitasofirmasta keittiöön tilattu 20 mm taso piti asentaa tänään – jonka tärkeydestä firma tiesi monta viikkoa sitten. Sain puhelun, että taso onkin nyt vahingossa 30 mm paksuinen, ja sen asentaminen ei nyt onnistukaan sovittuna ajankohtana, vaan siirtyy ensi viikolle.

Haluaisin kysyä, onko firmoilla oikeasti varaa tällaisiin myöhästelyihin? En ymmärrä, että jos yrityksen ainut toimiala on esimerkiksi toimittaa sahatavaraa – eikö siinä ole tasan kaksi asiaa jotka on asiakkaalle oleellisia: oikea tavara ja sen toimitus oikeaan aikaan? Eli jos 50 % sovitusta menee päin pyllyä, se on aika paljon.

Tehtaiden seinillä kun on niitä tapaturmalaskuritauluja tekstillä ”XX vuorokautta ilman tapaturmaa” jne., voisiko olla myös vähän isompi taulu siellä konttorin puolella seinällä ”XX vuorokautta ilman myöhästyneitä toimituksia”?

You Might Also Like

9 Comments

  • Reply Pirkko S 27.09.2017 at 8:58 pm

    Hei

    Voisiko noiden huonosti toimineiden ammattilaisten ja firmojen nimet julkaista? Jos tällainen negatiivinen mainonta saisi aikaan muutoksia?

    • Reply Maire / Kettukarkki 27.09.2017 at 9:26 pm

      En halua julkaista, ei ole minun tyylistäni. Ja näissä firmoissa on puutteista huolimatta paljon myös hyvää. Myöhästymis-asia tässä tänään tapetilla.

  • Reply Sanna 27.09.2017 at 9:54 pm

    Sama asia on ihmetyttänyt minuakin. Ja miten ongelmatilanteissa kommunikointi asiakkaalle voi olla niin huonoa, tai pahimmillaan olematonta. Pitäisiköhän asiakkaan neuvotella jo tilaushetkellä toimittajan kanssa kompensaatio mahdollisista viivästyksistä ja virheellisistä tuotteista, jotta asiat hoituisivat paremmin. Tsemppiä!

    • Reply Maire / Kettukarkki 28.09.2017 at 9:03 am

      Ehkä palvelulupauksen tulisi jo sisältää automaattisesti sovittu toimitusaika, ja joku kirjallinen maininta kompensaatiosta. Vähän niin kuin ruokakaupoissa oli joskus sellainen systeemi, että jos hinta on kassalla väärin – tuotteen saa ilmaiseksi. Just tällainen tsemppaa kauppiasta ja työntekijöitäkin huolellisuuteen.

      Kiitos tsempeistä!

  • Reply Menolippu Maalle 28.09.2017 at 10:16 am

    Tämä on niin totta. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus tällainen sählääminen näiden firmojen osalta. Meillä oli tosi kultainen sähkömies, joka tuli aina pyydettäessä, joskus jopa sunnuntaina. Ikävä kyllä hän sairastui eikä enää pysty tekemään työtään, ja sen jälkeen onkin tullut jos jonkinlaista yrittäjää vastaan. Ja muidenkin rakennusalan yritysten kanssa on ollut samanlaisia kokemuksia. Ilmeisesti kysyntä on suurempaa kuin tarjonta näillä rakennusalan firmoilla, joten kuluttaja on aika kädettömässä asemassa.

  • Reply Tuulia 30.09.2017 at 6:19 am

    Komppaan! Tuotteiden kotiinkantoajat heittivät yli 2 tuntia, ja väärää kamaa lisäksi toimitettiin. Kyllä ottaa päähän, kun ei viitsitä edes soittaa että ollaan myöhässä, sopiiko vielä tulla? Kuljettajat ovat osin syyttömiä, syyllisiä ovat huonosti palveluja suunnittelevat. Kannattaa laittaa palautetta siis tarpeeksi ylös hierarkiassa, selkeine perusteluineen. Mutta kyllä palvelumuotoilulle olisi tosiaan tarvetta Suomessa! Ja kunnon asiakaspalvelulle.
    – Ehdotan myös, että voisiko enemmän alkaa tuoda esiin HYVIN työnsä tehneitä ammattilaisia, eiköhän sitten huonot ala karsiutua väkisinkin tarjonnasta :)

  • Reply Paukku 08.10.2017 at 10:40 pm

    Moi, luin sun vanhaa artikkelia parketin maalaamisesta valkoisella Betoluxilla (http://kettukarkki.fi/2012/08/28/parketti-valkoiseksi/). Kiinnostaisi tietää toimiko ratkaisu pitkässä juoksussa vai korkkasko/kuluiko maali nopeasti jne.?

    • Reply Maire / Kettukarkki 09.10.2017 at 1:27 pm

      Morjens! Me ei olla asuttu hetkeen (n. neljään vuoteen enää siinä asunnossa), joten en osaa sanoa tämän hetkistä tilannetta. Ilmeisti jostain kohdasta maali oli lähtenyt vähän pois, kun asukkaat tiedustelivat maalin sävyä. Mutta nyt jälkeen päin kun ollaan liuovinohenteisella Betoluxilla lotrattu, niin on toiminut kyllä hyvin. (Betolux Akvalla sen sijaan mennyt päin metsää, se ei pysy.)

  • Reply Hankintatoimi 24.10.2017 at 12:26 pm

    Ihan pakko kommnetoida, osuu niin lähelle. Toimin ostajana isossa suomalaisessa yrityksessä. Me mittaamme säännöllisesti toimittajien toimitusvarmuutta. Jatkuvalla valvonnalla (kyselemme joka päivä myöhässä olevien perään) toimittajan pysyvät itse vahvistamissaan toimitusajoissa vain noin 90%:n varmuudella. Jos emme soittele ja kysele, on toimitusvarmuus 60-70 %. Siis kotimaisilla yrityksillä. Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kotimaisesta yrittämisestä. Etenkään kun nämä eivät edes ilmoita jos tilaus on myöhässä!

  • Leave a Reply